Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

perjantai 14. syyskuuta 2018

Vanha teksti naistenpäivältä 2008



Jaha,

tulossa ei ole rypistystä siitä, kuinka kaikki elämäni miehet unohtivat minut naistenpäivänä. 
Tai kuinka kaikki miehet vain haluavat saada, mutta eivät anna. 
Tai kuinka naisia pitää kunnioittaa ja lahjoa ja paijata. 
Ehei. 
Mulle (aina) sattuu ja tapahtuu. 
Minä olen se, joka käytännössä kokeilee sitä, mitä muut miettivät hiljaa mielessään. 
Tämä vain varoitukseksi lukijoille. 

Kevät saa mussa aikaiseksi kaikenmaailman reaktioita. 
Yksi niistä on sellainen, että haluaisin polttaa pois vanhan ruohon, vanhat lehdet, roskat ja tällä kertaa kohteena oli vanha rupunen parakki, joka kuitenkin pitää tuhota uuden sisäänajotien alta. 
Olen sitä kierrellyt kuin kissa kuumaa puuroa ja miettinyt, sormet syyhyten ja tikut taskussa. Lauantaina oli aivan upea "polttokeli" ja naapurikin sattui olemaan paikalla isommalla miesjoukolla ja kävin kysäsemässä, josko tarvitessa saan apua. Joo, tottakai... Eli tuumasta toimeen!
Kävin naapurustossa ilmoittamassa, että kohta savuaa, ja vastaus kuului: polta pois, pistä tuleen. Eli: MIKÄ ETTEI! 

Pian se mokoma syttyikin ja ihan kunnon liekkeihin, kun paikalle ampaisee joku vihainen viheriämielinen henkilö huutamaan lakia ja järjestystä ja uhkailemaan yhdellä jos toisellakin tapaa. No okei, sammutetaan paska! 
Mutta, mutta...kaikki tulta käsitelleet tietävät, että jos jonkun jutun saa kunnolla roihuamaan, niin sitä ei ihan noin vaan tavallisella letkulla sammuteta (ja ei kai me niiiin hirveeen aktiivisiakaan oltu).   
Eikä aikaakaan, kun palokunta tulee paikalle pillit ujeltaen. Ja minä selittämään. Pojat (naureskellen) selvittävät rouvalle, mitä saa polttaa, miten saa polttaa ja koska saa polttaa ja mitä EI EHDOTTOMASTI saa polttaa. 
Joka tapauksessa heidän on kokkoni sammutettava, koska ovat paikalla. 
Kysäisin, josko vikahälytyksestä tulee minulle lasku, johon pojat kertovat, etteivät HE mitään laskua kirjoita, paikalle tuleva POLIISI kyllä ehkä kirjoittaakin. 
Aha. 
Että poliisi. Että silleen.... 
Lisävedelle oli tarvetta, joten paikalle tuli paikallinen VPK. 
Ja heti sen perään poliisi. 

Minä taas tomerana ilmoittautumaan sanoin: Temppu ja sen tekijä... Eivät tainneet ihan uskoa vaan vilkuilivat "äijiä" pihalla. Keskusteltiin huumorilla höystettynä tilanteesta ja sain taas kuulla, mitä saa polttaa ja mitä ei saa polttaa, ja että parakkeja ei missään nimessä saa polttaa. Mutta hyvää sutkautusta ja letkautusta naurulla höystettynä. 
Tässä muutama:
Minä palomiehelle: älä pidä mitään kiirettä veden päällelaittamisessa, kerkee palaa vähän vielä, ota vaikka tupakkatauko...
Palomies: meinaatko, että nyt pitäis aloittaa tupakointi? 

Paloesimies: kyllä se nyt valitettavasti on niin, että meidän täytyy se sammuttaa...kun kerran ollaan tänne asti tultu.
Minä: Entä jos se uudelleen sitte roihahtaaä
PES: kuule, sinne työnnetään kyllä niiin paljon vettä, että ei se ihan noin vaan pääse uudelleen roihahtamaan (että vink-vink: jos se uudelleen syttyy, niin tiedetään kyllä, että sinä sen uudelleen sytytit).

Paloesimies alaisilleen: No kattokaas näin nätisti se sammuu, kun paikalla on kunnon kaivuri... Johon minä: ja hyvä naapurisuhde... 

Naapurin kaveri: No miks ei saa polttaa, ollaan mekin moneen kertaan poltettu ja ilmotettiin jopa ja sanoivat vaan, että saa polttaa... 
Palomies: kerroitko mitä poltatte?
NK: No...no...no, ei tainnu tulla sanotuksi.... 

Poliisi kysyi, jos olen aamulla sekoittanut pilleripurkit, kun tollasta menin tekemään.. 
vastasin, että saattaapi olla, mutta jätin sanomatta, että siinä tapauksessa ainakin tiedän, mitä minun EI pidä tänään tehdä! 

Poliisi: ja sit tyhjennät taskut ja annat kaikki tulitikut mulle.
Minä: Enkä anna, minä kun tupakoin...
P: Kuule sun polttamiset on kyllä tän päivän osalta poltettu (ja perään tosi tuima katse, josta jopa minä nolostun ja punastun)
M: älä katso noin hirveen pahasti, mua rupee hävettämään...
P: sietää kyllä hävetäkin! 

Poliisi: Kenen parakki se on?
Minä: minun...
P: ja kenen mailla se on?
M: minun....
P: ja kuka sen sytyttiä
M: no, minä....
P: JAAHA! 

Minä poliisille: no tuleeko tästä nyt sitten mulle lasku?
Poliisi: (miettii tovin) Rangaistukseksi menet metsään, haet sieltä kunnon risun ja annat itselleni selkään. Tulemme sitten sunnuntaina tarkistamaan tilanteen. (Lupasin heille kahvit, kun tulevat)
Naapuri: No, pistävätkö sut käsirautoihin?
Minä poliisille: Saanko pyytää naapuria apuun ruoskimisessa...? 

Poliisi: no mitä sä oikein ajattelit, kun noin teitä
Minä; no että hallitusti poltetaan pois toi parakki tosta uuden tien alta...mut ei se kai nyt niin hallittua ollutkaan...
P: no leviskö se tuli johonki?
M: no ei levinny, oli se siinä mielessä ihan hallittua...! 

Naapuri kavereilleen: No mihinkäs ne äijät katos, kun poliisi tuli paikalle? Naapurin rouva se niin tomerana meni poliiseja vastaan, mutta äijät tulee esille vasta kun virkavalta poistui paikalta...

Poliisi minulle: Kuinkas sä nyt tykkäät, että me tehdään
Minä: No sä katsot mua taas sillai tuimasti ja sanot, etten mä enää koskaan saa tehdä tällästä ja mä katson katuvana alas ja pyydän anteeksi, ja sanon, etten enää iiikinä tee näin ja sit sä voit vaikka vielä ottaa mua korvasta, jos susta siltä tuntuu.....

Minä palomiehille ja poliiseille: Naistenpäivän kunniaksi mulla on piha täynnä komeita miehiä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti