Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

tiistai 25. joulukuuta 2018

En så fin jul!

I år - äntligen - fick jag alla mina småttusar hem o fira jul!
Döttrarna har ju varit här och svärmor/famo,
men sonen har varit kring värden - ut på havet eller
jobbat på Åland och inte kunnat komma hem
Men i år är dom alla här!

Dagen före julaftonen var superfin.
Vi packa oss i bilen och började med en runda till släkt och vänner i vår gamla hemby. 
Julklappar, julhälsningar, kramar och "nyheter"
Och så blev jag i vänfamiljens backe med min bil.
Tur så fanns det bättre kuskar i huset,
som kunde hjälpa mig.
Och sen till svärmor/farmor, för i år kommer hon inte att fira med oss.

Sen blev det gravgården - mommo, mofa, fafa, och famos sambo aka barnens bonusfafa - alla fick sina ljus och hjärtevarma hälsningar.
(Jag pratar med dem när jag går till gravarna
och jag tycker inte att det är nåt underligt i det)

Vet ni att man kan fira jul utan att stressa ihjäl sig?

Julaftonen åka barnen till deras far och äta julgröt.
Jag blev hemma och förberäda julematen.
I år har vi ingen skinka.
Det är ingen statement - ingen av oss bara gillar skinka så jättemassor.
Så jag satsade på fisk och fisk och fisk o rökt kalkon och lite vilt.
 
När barnen kom hem
satte jag eld i bastun och min äldsta dotter och jag for ut på en 5 km promenad.
Härligt väder, -10 grader och sol, skönt på alla de vis.
Och bastun tinade upp allt det som frös...

Såsom alla andra så åt vi också oss fyrkantiga. 
Såååå gott! 
Gott sälskap gör maten ännu godare. 

Och julklappsutdelning 

Jag måst ha varit jättesnäll hela året eftersom jag fick många fina juleklappar.
Många fler än jag väntat mig,
mycket mer än jag önskat mig
och allt fint och användbart och jättevälkommet.

 Sen då?

Jo lite mer öl o vin och gammaldags brädspel - Rappakalja.
Glatt gapflabb och en fin slut på en fin dag.

Det känns fint att vara mor till tre så fina unga människor.

På juldagen sparka jag mig själv i aktern och åka iväg till simstranden för att ta ett dopp i vaken.
Har varit på väg många dagar, men märker att när det blir längre pauser så känns det svårare att dra sig iväg 

(åj nej, förlåt, mina tankar fladdrar hit o dit - på tv:n är Jude Law o han är bara såååå jävla sexig...)

På eftermiddagen kom äldsta dotterns sambo.
Och jag som trodde att man inte behöver äta på många dagar efter julaftonens matmängd men proppa i mig fisk o kalkon igen med stort iver...
Kanske det ändå är lite "lättare" med fiskar o fågel...
Eller kanske jag bara försöker övertala mig att det är så...

Och så packade dottern sig iväg.

Vet ni, det känns alltid lite ledsamt när dom åker iväg.
Många år har den äldsta och den yngsta bott för sig själv,
men alltid känns det vemodigt när dom far.
Undrar hur grymmt det känns när den mittersta igen flyttar ut.....

Julen har varit fin, en av de finaste.
Jag älskar stöka och kocka och kejka till mina nära och kära. 
Jag har ofta skämtat att jag har säkert i mitt föregående liv varit en "madam" i mitt egna , stora gästgiveri...

Julen är inte ännu slut,
ännu flere lediga dagar och jag har ännu två av tre småttusar hemma
Så fint!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti