Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

maanantai 27. elokuuta 2018

Höstflunssa (eller host-host-tyck-lite-synd-om-mej)

Tammituuuusan, det är måndag idag
och på fredagen slog den till: H-Ö-S-T-F-atchoo-L-U-N-S-S-A-N!
Inget att skratta åt när en stor o stark qvinna som jag
lägger sig raklång på scheslången och nyser-nyser-nyser-nyyyyyser-snyyyyyyter och nyser.
Tänker på Niaga Falls när jag sätter upp mig
och det forsar (gör de de?) snor från nosen.
Varifrån kommer all dessa -hmm- vätska?
Är det hjärnan som rinner ut?

Mycket sannoligt eftersom:

Tankarna är precis lika oklara som rösten som har lagt sig nånstans ungefär vid napan.
Eller lägre.
Min röst kommer ifrån min "ki" - från mittpunkten av min kropp, tror jag.
Bäst väll bara att vara tyst.
Ligga bara stilla och nysa lite emellan.

Jomen - det här att vara tyst.
Inte så lätt - inte för mig.
O så hade jag ju sett fram emot Kyrkslätt-dagarna!
Massor med evenemang!
Plättstekning för SFP i gott o glatt sällskap.
Kanske en pikupikuliten benji - bara 60 m.
Loppis, torgdans, Aikido- och andra budo-förevisningar.
Alla bysbor man inte annars träffar.
Glada stemningen.


Och naturligtvis alla bröd/korv/kött/inlägg/lök/morot/potatis/potatisgröt/mujk/osv försäljare.
Sablar, när det för en gång ordnas nåt på vårt döende torg -
ja då ligger jag där på sängbottnet och snörvlar.
Fan ändå.

Och så blir ju alla mina projekt igen lidande.

MEN!

Inga pengar har jag spederat.
Har inte förköpt mej med alla godheter på torget
(fast att tänka på att laga mat resulterade pizzalördag)
Och den som sover syndar ej
(fast svordomarna mellan de i hundras-pass kommande nysningarna räknas väll nog kanske som nånslags synd, eller?)
Har sovit bort all sömnskuld
(och drömt alldeles otroliga drömmar)
Har också öppnat spanska-böckerna och läst utan att kunna koncentrera mej ett skvatt.

Nää-ä vet ni.
Imorron vill jag nog återvända i de levandes böcker!!!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti