Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Såsom barn

 


Har gjort en lång dag,
längre än normalt.
Kommer hem trött och lätt irriterad.
Tänker ta kvällen lätt och har köpt ingredienser till hemlagda hamburgare.Vi brukar göra så, att vi lagar alla ingredienser färdiga och så får var och en bygga en sån burgare som den vill.
Pynjar i köket och ropar schacket o äta.
Dottern kommer med god matlust och gubben sätter sig mittemot mig.
Jag och dottern börjar äta men han bara sitter.
Frågar om han inte är hungrig?
Nå nä, han har problem med motorcykeln han ska ha i gång.
Han förklarar hur han gjort det ena och det andra och kollat dittan och dattan och mc-jäveln bara inte går såsom den ska gå.
Han sitter där o äter inget.
O jag tänker inte fan annamma laga hans burgare.

Anar redan vartåt det bär.

Vi har ätit och jag plockar bort. Han sitter där fortfarande. Sen säger han: "Nu v*ttar de så mycket att jag tar en Lonkero.
Vet ni - jag förflyttar mig direkt till min barndom. Farsan var periodsuput.
Han behövde alltid nåt svepskäl att börja kippa.
Och det var alltid nån annan som gjort/inte gjort/moka/stulit/huijat/what ever så att han kunde öppna korken.
Och den korken hölls opp vanligtvis minst en vecka.
En vecka med fitteri, otroligt hårda tag, fula ordval och att försöka vara osynlig.
O vet ni - osynlig och jag - det hör inte i samma uppsats.
Mamma försökte ofta vara som ett buffert mellan oss två, för vi kunde nog ta ihop rätt så häftigt...

Så jag bara säger: är det inte månne bara ett svepskäl för att ta?

Och jo, de stanna ju inte vid en Lonkero. Det blev en hel del groggar också.
Och när han är på dåligt humör och kippar, så blir han fren i käften
och deja vu slår mig igen.
Små horn växer i pannan och svansen där bak...

Nej helvete ändå - det här behöver jag inte.... 

Nå som tur tar han inte flere dar. Och vet ni - jag är inte mera den lilla flickan som veijar för fulla vuxna. Jag bugar inte. Jag ber inte förlåt för den jag är. Men om man inte pickar på mig för mycket så kan de vara att även jag kan hålla käft och inte kasta bensin i elden...

 Jävlar så ens förflutna kan emellan ta övergrepp!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti