Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

perjantai 2. marraskuuta 2018

Inte bra med långa pauser

Jävlar så länge sen senast,
o efter långa pauser är det alltid svårt att få sej igång.

Hösten är här o vi har haft första snövarningen.
Råka sej så att vi var på väg på en liten tripp utomlands,
bara ett förlängt veckoslut,
men just de veckoslutet lovades de snö.
Jag har ju sommarringar - även så fortfarande
och skulle hem från flygfältet mitt i natten mellan sö och må.
Tog det säkra för det osäkra och åka tåg till fältet.
För tänk om det snöade ordentligt o där sku jag stå i sommarringar o fundera hur i helvete jag kommer hem!



Tågresan gick ju helt ok,
men den sista bussen som Reittiopas visade att jag skulle ta hem från tågstationen gick ju inte alls.
Så där stod jag mitt i natten o funderade att hur nu då?
I vår by är det inte så självklart att det finns / att man får taxin heller.
Men hade tur.
Fick åka en stor jävla skopbil riktigt för mej själv ända hem!


Och på måndagsmorgonen till jobbet efter en alldeles för kort natt. Vädret var lite kyligt men torrt.
Men
På dagen kom de snö som lovats.
O där satt jag o funderade, att kommer jag månne hem?
Utan att fara via diken eller mot nån medtrafikant?
Min morbror sa alltid att i halkan ska man köra som om man hade råa ägg under gas- och bromspedalen - inga snabba ryckningar!

Så heimåt bar de.
Sakta och försiktig.
Jag var ju inte den ända som hade sommartossor
så vi var många sniglar på vägarna!

O helt ok gick det!
Fast sista uppförsbacken till min gård var nog ett slitsas hit o dit.

Måst skaffa nya vinterringar.
Dom gamla ser bra ut och har helt bra nubbar,
men dom funckar ungefär som pulkor.
I snöväder fastnar jag i den mindsta backen, inget fäste alls.
Högst antagligen är ringarna så gamla att de blivit "hårda"
Inte precis nåt billigt att äga en bil!
Hade stora nöjet att få åka med i en hyrd Volvo på resan.
En ny modell med alla möjliga och omöjliga tilläggsfunktioner och grunkor o grejer o manicker.
Vi skratta att bilen var den sista modellen före den som man inte behöver ha nån människa som kör.
Säkert blir det säkrare att åka,
när bilen reglerar fart o avstånd o belysning o varnar för bilar i döda vinkeln osv
men det kan ju bli så att vi inte snart mera själv kan köra
utan vi glömmer hur man ska göra
eller så litar vi så blint på tekniken,
att vi inte har mer sunt förnuft och förnuft att vara försiktiga i urusla väderomständigheter.

Vem vet?
Om jag skulle få välja, så skulle jag inte ha en bil
o/eller skulle inte behöva själv köra.
Jag tycker inte om att köra, men nog åka med.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti