Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

lauantai 9. syyskuuta 2017

Ösregn, lantmarknad o kvinnobanken

Jösses som det har regnat!
Öst ända ner till marken.
Jag tror bestämt att alla orkaner i Mexico o USA
inverkar även här hos oss.
Det måst det ju!
Orkaner, tornador, yrväder, stormar, högtryck o lågtryck, torka o ösregn
allt måst ju inverka också på hela globen.
Inget väder stannar vid nån gräns
o för mycket nånting på en plats inverkar väl så
att det finns för lite av det samma på nån annan plats.
Vi leker alla i samma stora sandlåda.

Men trotts ösregn hade vi  lantmarknad i byn.
O det fanns ändå rätt så bra med folk.
Jag köpte väldigt nära bakat bröd av sed som vuxit här väldigt nära.
O jag lovar, det smakar väldigt gott!
Måst nog börja använda lokala Gårdsboden mer.
O potisgröt handla jag
Och åt en ordentlig bytta med Martornas ärtsoppa med rå lök o senap - nam!!
O så träffar man ju bysbor där.
Regnet öste ner men jag hade rätt sorts outfit!
En av utställarna sade att det inte regnat på lantmarknaden på många-många år
o jag svarade att det regnar för alla de åren nu på en gång...

O via butiken hem

Vet ni,
dedär med att sticka sig till butiken bara funkar inte för mig.
Träffa ju alla möjliga härliga människor.
En hade sålt sitt hus o köpt ett annat
o den andra sa att hon blivit gammal
för hon hade trillat omkull o brutit sin arm...

O sen hem o städa.

Hade tänkt att jag skulle pynja ute o sen på kvällen inne,
men oändliga regnet fick mig att tänka om.
Det ska regna även imorgon
o då sku de vara kvinnobankens evenemang  "gå ett yrke åt en kvinna" på torget.
Jag har donerat några år alla julkortspengar till kvinnobanken
o jag tänker nog dra regnkappan på mig imorron o ta mig till byn
Ni vet väl att med att utbilda u-landskvinnor,
med att ge dem en chans att bli företagare
o ta hand om sina familjer och byasamhällen
far värden vidare bättre än med nån annan form av hjälp.

Så vi ses väl på torget?!?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti