Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

lauantai 11. toukokuuta 2019

Lördag före morsdagssöndag

Vad ska jag skriva om idag?

Imorron är det morsdag
Ska jag skriva om min mor, eller hennes mor?
Eller mina systrar som fungerat tidvis som min mor?
Eller brorsornas hustrun som gjort det samma?
Eller kompisars mammor som skött om mig som sina egna?
Eller ska jag skriva om min härliga svärmor?
Ska jag skriva om starka kvinnor i mitt liv,
kvinnor som visat mig
att en kvinna kan om hon vill.
Hon kan vad fan som hellst!
Eller ska jag berätta om mig som mor? 
För tusan - jag är ju också mor.

Jag tror att mammor normalt gör sitt allt för att barn ska må bra.
I dagens samhälle är det inte lätt.
Det har väl aldrig varit lätt
men i dagens samhälle skyfflas en massa på mammor.
Man ska vara hemma
men man ska också vara på jobb och hålla hjulen rullande.
Man ska vara vacker och vårdad
men man ska inte satsa för mycke på sitt utseende
Man ska vara sin man till lags och hålla honom lycklig
man ska sköta hem och barn
Man ska vara smal o frisk o sund o en madonna.
Man får inte det ena och man får inte det andra.
Och om man gör si eller så så får barnet men för resten av sitt liv.

Jo - jag har också tänkt på allt det här.
Jag har mått dåligt av att vara "bara hemma"
o mått dåligt av att jag inte haft tillräkligt med tid för mina barn o min man
pga att jag varit trött...pga av arbetet.
Hur kan man äta kakan och spara den på samma gång?
Det kan man ju inte
Man måst prioritera, man måst välja dom vägarna 
som gör att man orkar
orkar vara mamma, hustru, mommo, fammo...
Man måst välja och göra frid med sig själv!

Jag är mor till tre otroliga barn
dom är mina
och dom är det bästa jag vet
Jag är stolt att få vara deras mor
Jag är stolt över hur fina människor de är
(o alltid är jag inte så säker på att det beror på mej)
O jag älskar att vara mor!

Glad morsdag till alla
mammor
plastmammor
reserv-mammor
alla som sku villa vara mammor
alla som varit mammor
alla mammiga kvinnor!

Glad morsdag till min mamma uppe i himlen,
jag saknar dig fortfarande!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti