Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

maanantai 5. joulukuuta 2016

Sukuloimassa



Suku ja sukulaisuus

Mulla on lasten isän ja oman äitini puolelta iso suku
Mammalla oli sisaruksia tusina.
Osa joutui sotalapsiksi Ruotsiin
osa oli sota-aikaan jo aikuisia.
Yksi lähti rakkauden perässä Saksaan
ja joutui leirille.
Muutama jäi Ruotsiin
ja muutama muutti sinne työn perässä.
Ja osa jäi kotipaikkakunnalle meren ja maanviljelyn äärelle.
Osalla kävi paremmin kuin osalla.
Osasta mulla on aivan ihania muistoja,
osa kuului elämääni
ja olivat minulle todella rakkaita
ja muutaman olen tavannut vain kerran elämässäni,
isoisäni hautajaisissa.
Osaa serkuistani en ole koskaan tavannut.
Osan olen tavannut lapsena,
mutta en ketään aikuisena.

Viime lauantaina "ensimmäisen isäni" vaimo vietti syntymäpäiviään
Olimme suurin osa sisaruksista kahvilla
Pitkään on ollut puhe,
että lähdettäisiin äitini kotikonnuille tervehtimään vielä elossa olevaa tätiä ja mahdollisia serkkuja
ja nyt veli kysyi,
josko sunnuntaina lähdettäisiin...

Tuumasta toimeen.
Vanhin sisko, toiseksi vanhin veljeni,
hänen vaimonsa ja heidän lapsenlapsensa
ja minä,
sisaruskatraan nuorin

Mulla on muistikuvia mummolasta.
En siellä ole ollut paljoakaan,
sisarukseni olivat siellä pieninä kokonaisia kesiä.
Osittain palkattomina lapsenpiikoina
ja apulaisina
mutta myös poissa Stadista ja
landella oli sentään ruokaa...
Siihen aikaan elämä ei aina ollut helppoa.
Ei vanhemmille eikä lapsille.
Matkalla sain kuulla vanhoja ja uusia kertomuksia
sisarusteni lapsuudesta.

Löydettiin "mummola",
mutta siellä ei ollut ketään kotona.
Sen talon sijainnista minulla on voimakas muistikuva.
Etsittiin vielä äidin siskon kotipaikkaa,
äidin siskoskatraan nuorimpia...
Löydettiin perille ja talossa asuikin nyt meidän serkku.
Tosin vain hänen miehensä ja tyttätensä olivat kotona.
Täti oli kuollut noin vuosi sitten
ja hänen miehensä puoli vuotta sen jälkeen.
Serkku oli koiralenkillä ja hänen miehensä kertoi,
mistä mahdollisesti tavoittaisimme hänet.
Ja taas mentiin

Ja löydettiin serkku.
Muistan nähneeni nuo iloiset silmät.
Olemme suunnillen samanikäiset.
Jonkun aikaa käytiin läpi muita serkkuja,
sekä muita kyläläisiä,
joista osa oli minulle pelkkiä nimiä,
ilman kasvoja.

Äidin sisaruksista on enää vain yksi elossa,
yksi näistä Ruotsiin jääneistä....

Matkalla takaisin yhdellä tieosuudella
minulle tuli todella voimakas tunne,
että paikalla on minulle jokin suurempikin merkitys.
Tiedän nähneeni siitä unta.
Mutta en muista mitä siinä on tapahtunut
tai miksi juuri sen kohdan muistan.
Eiköhän se selviä joskus...

Jotenkin surullinen olo.
Yksi sukuhaara tyhjenee
eikä enää ole ketään,
jolta kysyä
miten asiat olivat.
Ei ketään, 
joka kertoisi äitini suvun hassut tarinat.
Koko joukko, isoisästä lähtien,
oli villiä, veikeää ja iloista porukkaa.
Kaikenmaailman pilanteossa koko ajan.
<3


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti