Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Släktforskare


Vet ni, jag släktforskar!
Har gjort det mer eller mindre i över tio år.
Har i ett av mina arbeten läst  gamla kyrkoböcker,
gjort släktutredningar och släktforskningar
o via mitt jobb blivit intresserad av mina egna rötter.
Har alltid varit säker på att i min släkt finns pirater,
smuglare, zigenare, tatarer, vickor, häxor, spåkärringar och annat udda pack,
men har inte ännu hittat dem.
Mammas släkt går att följa ända till 1500-talet,
men pappas (enligt blodsband) spår slutar vid hans mor och hennes systrar.
Pappa är född ytterom äktenskap o hans far är inte kännd, han är inte erkännd.
Den andra pappans historia för till inbördeskrigets blodiga avrättningar.

Jag har många linjer som kan följas.
Mammas stora släkt går rätt så lätt att forska i.
Alltså dom äldre generationerna.
Men pappor har jag två
o bådas historia är lika diffusa.
Men der gör allt intressantare...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti