Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

Kuckugranskogen

I vissa saker är jag inte alls så värst tvåspråkig.
Flora o fauna är såna ämnen.
Det finns växter jag kan bara på svenska o vissa bara på finska o så finns de ju dom jag kan på fi-sv och t.o.m på latin.

I vissa saker är jag faktist gammaldax.
Tycker om att jobba kroppsligt.
Älskar använda lie.
Att gräva o påta med växter.
Att hugga ved.
Och gillar nästan att plocka ogräs för hand.
Det har kanske att göra med att när händerna jobbar i sin egna takt så flyger tankarna fria.

Det har regnat
Och varit rätt så varmt
Allt har slagit ut, börjat växa o grönska
o på min gård , mellan husen, har hunnit växa upp en kuckugranskog.
RoundUp tar inte på dom och dom ska veck
så de är bara att ta handskarna på o börja.

Vad heter kuckugranen på riktigt?
På finska tror jag att den heter "korte".
Och nä, jag googlade inte.

Jobbar i tystnad o tänker på min far.
Han räkna alltid allting.
Hur många skottkärrslass
Hur många gurkor, hur många tomater,
hur många sprutkannor vatten
Hur många fiskar o vilken sort, hur många kilo, hur långt, hur länge...
Min skottkärra (eller skottkärror!) har punktering,
så jag plockar kuckugranarna i ett ämbar modell "lite större".
Det blir faktist tre stycken fulla ämbar.
Men jag vill inte räkna
För det spelar ingen roll för mig

Om jag sku vara en karl skulle jag måsta ha nån maskin att göra det här med.
Nån grävare eller larvfot eller nåt.
Nåt som durrar och surrar och skramlar
Så jag brrr:ar lite med mina läppar och skrattar åt mig själv.
Tänker att om älskas inte sku vara så skönt så sku nog karlarna upppfinna en maskin till det också!

Kuckugranarna är borta.
Jag har på känn att det måst bli punkkibastu.
Kommer ihåg att jag köpte från båten en bodyscrubb med Himalaya salt o mandel o honung.
Den ska provas nu!


In med tanten o i duschen.
Längtar efter Turkisk bastu med tvättare o massage,
en kombination som får en att sväva i helt andra sfärer

Scrubben doftar härlig fast saltet svider en aning
eftersom jag har så torr hud.
Inga punkkir hittas.

Oj vet ni
Efteråt doftar jag gott
Huden är len o känns smörjad
Det här var bra,
nästan som hamam...
Tack Tuvull för tipset!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti