Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

maanantai 17. huhtikuuta 2017

Dit for dom...

Påsken gick alldeles för kvickt!
Ala tre småttusar var mer o mindre hemma.
Ena kom o andra for
O så kom de andra o så for den ena
Fast för de mesta var vi hemma o njöt av att bara vara
Och äta gott.

Jag har aldrig riktigt kunna tillreda kött.
Barnens far är (och hans far var) fenomenala köttkockar
så jag behövde inte lära mig sånt.
Men i år tänkte jag (igen en gång) laga lamm.
Men de var ju bara de,
att jag var så sent ute
att allt lammaktigt som fanns kvar i butiken
såg inte alls ut såsom jag tyckte att mitt lamm ska se ut...

Så de blev (efter mycket funderas) nötinnanlår i ugnen.
Och jag var nog riktigt nöjd.
Men
Måst nog öva mera...

Men nå ägg-gömning blev det inte.
Kanske nästa påsk.


När vi satt i matbordet så kom fyra hjortar o hälsa på.
Där stod dom o slicka i sej fågelmat...
På bilden synns bara tre,
för de ena höll liksom vakt hela tiden.

Tidigare på dagen var det tre ekorrar som höll på o jaga varann mellan matpausserna på fågelbrädan.

O visst gjorde jag lite utejobb också.
(Jävla skottkärrshjul som ALLTID säger upp kontraktet!)

O sen när krattande inte mer kändes så värst viktigt 
så kom telefonen fram
och alla fina skatter o fynd måste fotas!

 O lite biljuttur med sonen också.
Han har ringarna här i förvar
så de blev ringbyte.
O lite genomgång av bilen annars också.
Han är duktig med sånt
men mamma får ännu vara lite som andligt stöd
o så är de ju så mycke roligare när man har sällskap!
Hos oss är de här en mamma-son-grej
O så gjorde vi hans skattedeklaration.

 
Vi var också till famo (d.s. min svärmor) på mat.
Hon äter inte kött
men hade gjort maletköttbiffar.
O lyckats väldigt bra med dem!!

Å så var påsken över
och mina "småttusar" åkar hem.
Det känns tyst och tomt.
O mitt matbord är stort igen
o fylls med allt sånt som inte borde vara på matbordet.

Att jag älskar med hela min kropp dom där små grynen,
mina småttusar,
pilleplutsusar,
höpönassur...
Men ändå:
Välkomen vardagen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti