Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

torstai 27. heinäkuuta 2017

Mina gröna tår

Jag har låtit gräsmattan växa.
Härliga stora områden med blommande vitklöver som jag vill att får blomma och fröa sig.
Och sån doft dom har!
Hela min gård har doftat som nåt uberfint parfym, helt otroligt härligt.
Men när klövern har blommat ut, så ser den gräslig ut.
Den blir brun o ful (men doftar fortfarande)
Ja, den blir nästan lika ful som lupinen.

 Så gräslindan skulle klippas.

Jag har en gräsklippare som man skuffar. Den går just så hårt som jag orkar skuffa. Och den spottar klippta gräset ut på sidan. En fin klippare som jag själv valt, köpt och monterat från delar till en fungerande maskin.
Den har fungerat felfritt i tio år.
Idag ville den inte riktigt.
Jag undrar om det börjar bli på tid att uppdatera till nyare version...

Jag gillar blommor och trädgårdsland och egna tomater o gurkor o ärter o dill o lök o allt sånt
Jag gillar att påta i trädgården.
Men i år har inte riktigt nånting vuxit såsom det brukar.
Trädgårdslandet blev nog int riktigt till något.
Tomatsplantorna tog illa upp av solen o dog
Dillen ser man knappt o morötterna är inte alls bättre
Några ärter får vi kanske o eventuellt några bönor.
Salladen håller oss i spänning att växer de nåt över huvudtaget...

Blommorna satt jag i krukor o tyckte att jag nog kommer ihåg vad jag har i vilken burk...
Nå kattrompon heller.
I en o samma kruka finns många olika växter och jag tror nog att jag använt bara en sorts frön så jag vet inte vilket som är ogräs o vilket som är det som jag sått.
Men vackra är dom ju ändå

 Titta nu,
såna här blomsterodlingar.
(Jo, här sku jag kunna tippa vilken som är odlad - men låter bli)
 Och såna här....
 Fast ringeblommor blir det nog...om inte hjortarna hittar dom!
Och så en sån här...dalia tror jag faktist det borde vara.

Men på min gård finns nog intressanta juttur också.
Det finns platser jag inte klipper
eller klipper först på hösten.
Såsom de här:

Någon bor i lärkträdets rötter.
De finns flere ingångar men jag har aldrig sett vem som håller hus där.

 Och i år har det vuxit upp en liten ö med blåklockor.
Domkan jag ju inte köra över med gräsklipparen!
 Och så finns det ju plätten som varje år blir röd av söta, röda, goda smultron.
Smultron finns på flere platser och det har jag eller mina barn inte något emot!

Så min gräslinda har små oskötta plättar här och där,
men dom är oskötta för en god orsak :D

Här ännu violer som rymt från nåt års blomplanteringar och nu växer år efter år i sanden precis brevid min terass.

Men allt bra.
Jag tar ingen stress över mina rymlingar och underhyresgäster o oskötta gräsplansplättar.
Jag gillar det så här.
På finska: yhtä rönsyilevä kuin omistajansa <3

Ps.
Gröna tår blir det när man klipper gräset i sandaler :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti