Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

lauantai 3. syyskuuta 2016

Kaikkein posiitivisimmallakin henkilöllä on pimeä puolensa!
Ja sellainen kuuluukin olla.
Ilman pahaa ei voi tietää,
mikä on hyvää, ei ole mitään mihin verrata.
Sit onkin ihan eri juttu,
mikä kullekin on pahaa
Toisilla on iloisen ryyppyillan jälkeen hirvittävä morkkis
ja toiselle tappaminen tai raiskaaminen eivät tuota minkäänlaista omatunnontuskaa.
Kumpi näistä tyypeistä on terve,
on sekin jokaisen itsensä pääteltävissä,
tai no yhteiskunta ja lait antavat myös rajoja - onneksi!

Mutta ihminen, joka nauttii väkivaltavideoista tai sivustoista, joissa näytetään kuolemaan johtavia tapahtumia, onko hän paha?
Entä ihminen, joka nauttii väkivallasta, kärsijänä tai kärsimyksen antajana, onko hän paha?
Mites ihminen, joka jatkuvasti tuhoaa itseään väärillä elintavoilla?
Tai ihminen, joka keinolla millä hyvänsä pakenee sotaa ja sortoa omasta maastaan?
Entä ihminen, joka haalii itselleen maata ja mammonaa kenestäkään muista välittämättä?
Ovatko he pahoja?

Sen verran olen tehnyt tuttavuutta kaikenmaailman ihmisten, ketkujen, juoppojen ja veijareiden kanssa,
että minä tiedän mikä minusta on pahaa.
Tiedän omat rajani ja olen suht balanssissa oman pimeän puoleni kanssa.
Olen myös oppinut, ettei pidä tuomita ketään tai mitään suoralta kädeltä, asiat kun tuppaavat olemaan monimutkaisempia kuin luulisikaan...
Ja juuri sen monimutkaisen yhtälön minä haluaisin ihmisistä tietää!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti