Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

torstai 24. joulukuuta 2015

Det doftar ljus, lök, örter, nötter, pepparkaka.
Det doftar jul.
Det doftar gott <3
Har inte stressat, har inte brännt propparna
...fast jo - propparna small nog - i elskåpet....
Har inte storstädat
Har inte heller gjort massor av mat själv
O det känns nog lite tassigt.

Förra julen kunde jag inte göra så värst mycket,
fick en dos sytostater dagen före julafton
och hamna åka in till Meilans ännu på julaftonen för att få en spruta till.
Gick hög på kortison o sytostaterna gjorde att all mat smaka o dofta underligt.
Juldagsmorgonen, klockan fem på morgonen, baka jag semlor - som jag inte visste hur dom smakade.
:)

Jag har alltid varit husets "näsa", "nosen" som vet om maten är ok, om kläder går att använda, om tvål o parfym är bra. I dofter sitter minnen!
Nån doft kan slänga mej mitt i nåt minne från länge sen.
Nån doft påminner om nån person.
Att "mista" dofterna (och smakerna) var nog jävla grymmt!
Kanske jag därför nu snusar ännu mer på julens härliga dofter
<3
Ta de lugnt gott folk!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti