Blogitekstisuositus

Tänään tahdon

Tänään tahdon metsään. Tahdon haistella metsän kosteutta ja nähdä peurat ja ketun ja korpin ja muurahaiset. Tahdon löytää sieniä. Ta...

sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Erilainen mamma?

En tietoisesti ole jonkunlainen ja melko harvoin jään analysoimaan tekemisiäni tai tekemättä jättämisiäni.
Elo on heittänyt tielleni suuria ja pieniä kivenmurikoita, hyviä ja huonoja ihmisiä, kaunista ja rumaa ja olen aloittanut alusta monta kertaa. Tapahtumat ovat muovanneet minua ja olen tehnyt päätökseni sen hetkisen tiedon, taidon, intuition ja ymmärryksen mukaisesti eikä silloin pidä jälkikäteen jossitella päätöksiään. Pitää muistaa, että tänään tiedän enemmän kuin eilen!

Tietyt perusjutut ovat kai säilyneet aikojen alusta asti. Vähän huonohan mun itseni on niitä analysoida...
Vanhin tytär oli pienenä mulle vihainen ja huusi: "Miksi sä et voi olla niinku muutkin äidit?" Selitin tytölle, että minä olen tälläinen ja tälläisen äidin kanssa sun on opittava elämään.

Mikä minussa on erilaista?

Ehkä se, että harvoin saarnaan ja harvoin pomotan. Annan muksuilleni tilaa ilmaista itseään. Mutta se ei tarkoita, etteikö olisi rajoja! Mutta turha nipotus ja naputus on kyllä harvinaista meidän huushollissa.

Muksut on melko pienistä alkaen saaneet olla mukana päättämässä yhteisistä asioista. Aina silloin tällöin huutelin "familymeeting" ja kokoonnuttiin ratkaisemaan ongelmia. Ovat saaneet kertoa mielipitensä ja asioista on keskusteltu ihan oikeesti, eikä minun vaihtoehtoni aina ole ollut se paras. Mutta olen aina sanonut, että päätöksenteko on minun, aikuisella on vastuu!

Ja meillä on raivottu, huudettu, paiskottu ovia ja heitelty tavaroita, mutta toiseen ei käydä käsiksi. Väkivaltakielto on ehdoton. Täällä ei toimi vahvimman laki!  Tässä talossa saa jurnuttaa ja olla vihainen ja itkeä. Missäs muualla sitä vois estoitta purkaa itseään? Jossain täytyy saada olla oma itsensä! Ja lupaan, purettu on, monta kertaa ja rankimman kautta!
Mutta maailmalta kuulen aina, kuinka rauhallisia ja hyvinkasvatettuja mukuloita mulla on <3

Ja yksi parhainpia juttuja on kyllä musiikki. Huudatetaan vuoronperään, volat on kaakossa ja parhaimmassa tapauksessa monta ääntä laulaa mukana eri huoneissa. Mun lapsillani on ihan hlvetin hyvä musiikkimaku :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti